Disse retningslinjene beskriver hvordan Skoletime.no, med undersider, behandler dine personopplysninger ved bruk av vårt nettsted. (”tjenesten”).
Skoletime.no kan kontaktes her:
Adresse: Akersgata 43, 0158 Oslo
E-post: post@skoletime.no
Internett: www.skoletime.no
1. Innsamling og bruk av personopplysninger
Vi behandler dine personopplysninger for å oppfylle avtalen med deg om bruk av tjenesten, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b). De nærmere betingelsene for bruk av tjenesten fremgår av abonnementsvilkårene som du har akseptert ved inngåelsen av avtalen.
Når du registrer deg som bruker av tjenesten, oppgir du informasjon som vi lagrer for videre bruk, herunder navn, (firmanavn, organisasjonsnummer), epostadresse og enveiskryptert passord.
Vi lagrer informasjon som oppstår når du benytter tjenesten, slik som dine mest søkte ord og lignende. Hvis tjenesten benyttes fra en håndholdt enhet lagrer vi en unik identifikator for den enheten du bruker. Vi benytter denne informasjonen for å kunne tilby tjenesten til deg, for å beregne betalingsoppgjør og for å forbedre tjenesten. E-postadressen du oppgir når du registrerer deg, benyttes for å bekrefte at den er aktiv så vi kan kontakte deg, og for å unngå at samme person registrerer mer enn en brukerkonto i tjenesten.
Elever og lærere har tilgang til Skoletime.no gjennom Feide. Vi mottar informasjon om brukernavn, e-post (hvis oppgitt) skoletilknytning og klassetrinn. Denne informasjonen benyttes for å sjekke om du har en brukerkonto og hvilke tjenester du har tilgang til. Du kan lese mere om Feide her: https://www.feide.no/om-feide
2. Behandlingsansvar
Det er skolen, kommunen eller fylkeskommunen som er behandlingsansvarlig, dvs. den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke midler som skal benyttes. Det er skoleeier/vert som håndterer brukerinformasjon og det er tegnet egen avtale om behandling av data, en databehandleravtale, mellom oss som leverandør av tjenesten og bestiller. Henvendelser om innsyn, endring eller sletting av personopplysninger blir håndtert av skoleeier.
3. Deling av informasjon med tredjeparter
Vi deler ikke brukeres personopplysninger med tredjeparter, utover det som er nødvendig for å kunne levere tjenesten det abonneres på.
a) vi kan dele bestillers betalingsdata med oppgjørspartnere som tar hånd om betaling, og når vi engasjerer tredjeparter for å utføre tjenester for oss i tilknytning til driften av tjenesten. Dette gjelder databehandler/bestiller, ikke den enkelte bruker.
b) når det er påkrevd etter lov eller offentligrettslig påbud. Vi vil aldri selge dine personopplysninger til tredjeparter eller gi tredjeparter tilgang til dine personopplysninger for sine egne formål utover det som er beskrevet over.
4. Kommunikasjon
Vi vil kun bruke oppgitt kontaktinformasjon til å kommunisere med skolens administrasjon om forhold som er relevante for tjenesten og bruken av denne. Dette gjelder eksempelvis kvitteringer for betaling, informasjon om endringer i vilkår for bruk av tjenesten og annen kommunikasjon som gjelder tjenesten. Vi vil ikke bruke denne informasjonen til å sende deg informasjon om tjenester fra tredjeparter.
5. Bruk av informasjonskapsler (“cookies”)
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin eller annet kommunikasjonsutstyr, når du besøker en nettside. Når du besøker våre nettsider vil vi i enkelte tilfeller sende en eller flere informasjonskapsler til enheten du benytter. Vi benytter informasjonskapslene til å tilby innlogging på nettstedet, til å huske brukervalg og for å ta rede på brukertrender.
6. Integrasjon med tredjeparter, Google Analytics
Vi benytter Google Analytics fra Google (Google Inc, USA) for å lage anonym brukerstatistikk. Hvis du ikke ønsker å benytte Google Analytics kan du blokkere den ved å installere et tillegg (plug-in) til din nettleser. Les her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
7. Lagring av personopplysninger
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge du benytter deg av tjenesten, og det er nødvendig for de formål som er beskrevet i disse retningslinjene, jf. punkt 2 ovenfor. Personopplysninger som det ikke lenger er nødvendig å lagre vil bli slettet eller anonymisert på en sikker og permanent måte. I tilfeller hvor vi er forpliktet til å lagre personopplysninger for en lengre periode enn vi selv har behov for, vil tilgangen til personopplysningene bli blokkert.
8. Misbruk av tjenesten
Hvis det foreligger mistanke om misbruk av tjenesten kan vi kombinere data innhentet i henhold til disse retningslinjene med annen informasjon for å avdekke om misbruk foreligger, omfanget av misbruket og hvem som står bak.
9. Retten til innsyn, korrigering og sletting mv.
Du har til enhver tid rett til å få innsyn i dine personopplysninger som vi behandler.
Hvis vi behandler uriktige personopplysninger om deg, har du rett til å få personopplysningene korrigert. Tilsvarende har du rett til å få ufullstendige personopplysninger komplettert.
Du har rett til å få personopplysningene dine slettet. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at sletting av personopplysningene vil føre til at vi ikke lenger er i stand til å levere tjenesten til deg. Selv om du krever personopplysningene dine slettet, kan vi fortsette å behandle personopplysningene i den utstrekning loven gir oss rett til det.
Du har dessuten rett til å motta dine personopplysninger i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinleselig format og til å overføre personopplysningene til en annen behandlingsansvarlig.
Hvis du ønsker å utøve en av rettighetene ovenfor, kan du ta kontakt med oss. Kontaktopplysningene fremgår av punkt 1 ovenfor.
10. Endringer av disse retningslinjene
Tjenesten er gjenstand for konstant forbedring og fremtidige endringer kan påvirke måten vi behandler dine personopplysninger. Disse retningslinjene vil bli oppdatert for å reflektere slike endringer, endringer av lover og regler eller andre endringer i måten vi håndterer personopplysninger.